iidamadeleine

Direktlänk till inlägg 4 december 2011

Självförtroende eller inte ?!

Av Madeleine Svedberg - 4 december 2011 21:17

(Jag skriver om tjejer i det här inlägget men självklart gäller det här både tjejer OCH killar vare sig ni vet om de eller inte)


Har tänkt ganska mycket på självförtroende den sista tiden och känner att jag vill skriva av mig.. Smala tjejer som går runt & klagar på att dom är "fet" fast när dom ska visa och ta i "fläsket" på magen får dom knappt tag på nåt eller så är det bara hud.. Åsså säger dom , "kolla det blir valkar när jag sätter mig ner" , bara så ni vet så är det normalt. Klart det blir valkar när man sätter sig ner , det får alla. Jag tycker det skulle vara onormalt om det inte blev det minsta lilla "väck" eller minsta lilla valka när man satte sig ner. 

 Inte konstigt lite större tjejer får sånt jävla dåligt självförtroende visst fan tar man åt sig..


Precis som bilderna visar längre ner , precis dom tankarna går igenom många huvuden just nu, denna stund som ni läser det här & alla andra stunder under dagen. Ibland hör man kommentarer som "shit , kolla på henne.. vilket berg!" Medans vännen bredvid vet att hon är lika stor som just den tjejen.. 


Två tjejer kan väga precis lika mycket bara det att den ena är längre & den andra lite "kort i rocken" , hon som är längre kanske är total smal medans hon som är kortare kan vara överviktig enligt sitt BMI .. När tjejer går & klagar på att dom är ful , fet & allt medans i självaverket har dom nästintill alla efter sig bara för att dom är så snygg & alla vill vara deras vänner , typ .. 


Självklart finns de många som är nöjd med sig , hur dom än ser ut. Och det ska dom va , alla är fina på sitt sätt ! Nu säger ja inte att man ska vara tunnsmal eller bli så överviktig så man dör i 40 års ålder p.g.a hjärtfel eller sånt .. Utan alla är olika men om alla tunna populära tjejer som går & klagar & tänker massa dåligt om sig själv ,

hur känner inte då den mobbade lite större tjejen i hörnet längre bort ?! 


Varje dag får man se de där "ideala" tjejerna eller hur man ska säga , modellerna som ibland ser ut att ha svält sig själv eller nåt för att dom bara är av skinn & ben. Nästan varje reklam är tjejerna super tunn & har minsta storleken , ungefär .. Varför kan dom inte ha normal byggda tjejer ? Dom ser säkert minst lika bra ut i kläderna som dom supertunna modellerna gör .. 


Visst , det finns alla olika slags människor som har jättedåligt självförtroende & det finns många olika slags människor som har jättebra självförtroende.. Självklart finns de supertunna & fina tjejer som har minst lika dåligt självförtroende som alla andra. Men tänk ibland på vad ni säger innan ni slänger iväg en kommentar till nån tjej som inte ser ut som ni tycker att hon ska göra.


Det finns dom som tränar , äter rätt & gör allt sånt men kan inte unna sig nå gott utan att gå upp kilona igen.. Det finns dom som inte gör nånting , äter snabbmat & bara latar men dom går inte upp ett skit. Världen är rätt orättvist mot många. Nu är inte heller rätta tillfället för folk att säga "Men gör nåt åt det då !!!!!!" & blir sur på dom som mår dåligt.. Ibland är det inte så jävla enkelt som dom flesta tror. Nee , alla har inte självförtroendet som många tror. Bakom leendet gömmer sig en hemlighet som alla andra aldrig får veta. 


Hittade två bilder på weheartit.com som jag tyckte passa in på de jag skrivit om nu ! 

   
 

Nu blev det ett långt jävla inlägg om självförtroende men ingen tvingar er att läsa..  

 
 
Ingen bild

Emeliew

4 december 2011 22:20

Självförtroende eller kanske självförstånd är något som alla dras med i som en bergodalbana, upp och sen ner flera gånger om. Jag tycker att man ska tänka på att alla är olika både på INSIDAN och UTSIDAN och det är ju det som gör oss unika! Huvudsaken är att träna,äta och göra allt som gör att man själv kan uppskatta sig själv och det man gör. Att sträva efter att bli snyggare eller att bli bättre på något är alltid en utmaning vem du än är, men det är ju det att vi kämpar som får oss att utvecklas och vara någon!
Försök vända den negativa känslan till någonting användbart.
Sen ska man aldrig glömma att man faktist får må skit och vara helveteförbannad ibland också. ;-D

Hoppas du gillade mina tankar Madeleine. Jag tyckte ditt fina inlägg förtjänade en lite längre kommentar.
Och btw, forsätt blogga! :-)

 
anneli olsson

anneli olsson

6 december 2011 17:42

tänkte bara säga att det är inte så himla roligt att inte kunna gå upp i vikt heller. tycker nog det är värre än att vara större än dom flesta :)

http://www.anneliolsson.blogg.se

Madeleine Svedberg

9 december 2011 11:53

Det är nog väldigt jämn lika de där .. Tror inte att nåt av de är värre än de andra !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madeleine Svedberg - 21 februari 2015 11:32


Fyllde 22 år för en vecka sen igår, hade en underbar födelsedag med mannen i mitt liv! Blev bjuden på middag på Sinclairs Steakhouse här i Göteborg, supergott. Rekomenderar verkligen er att gå dit!  På lördagen var det ju alla hjärtansdag som all...

Av Madeleine Svedberg - 12 februari 2015 17:59

Snart ett år sedan jag skrev.. Igen..  Men "komiskt" nog så har jag VFU även denna gång. Är iofs inne på sista veckan nu, så den är snart slut.  Har varit roligt att vara tillbaka igen.  Men.. Även om det är någon som intresserad eller inte så ...

Av Madeleine Svedberg - 22 april 2014 20:38

Nu var vi inne på sista veckan på VFUn då.. Kan inte förstå att fem veckor har gått så otroligt fort.  Däremot så var jag lite stolt och glad att jag klarat mig i 4 veckor utan att bli sjuk eller nå, men vad tror ni inte händer när det blev långled...

Av Madeleine Svedberg - 24 mars 2014 21:18

Haha, ååh.. Varje gång jag skriver ett blogginlägg (vilket ni märker är väldigt sällan) så säger jag åt mig själv "nu får du skärpa dig Madeleine, ta tag i bloggandet igen", men som ni ser så går det inte så bra. Ibland förstår jag egentligen inte va...

Av Madeleine Svedberg - 20 augusti 2013 19:26

Hallå hallå! Har börjat plugga igen, ska plugga upp lite betyg & sedan söka till Förskollärarprogrammet igen. Denna gång söker ja till uppsala och Göteborg eftersom varken gävle eller falun har just den programstarten på våren. Så det blir troligt...

Ovido - Quiz & Flashcards